Nordingrå Bygg Aktiebolag väljer X Workwear®

Publicerat 2024-04-10 kl. 13:00.

Mitt i hjärtat av Höga Kusten har Nordingrå Bygg Aktiebolag med sina åtta anställda byggt ett stabilt och framgångsrikt företag sedan starten 1985. Med fokus på totalentreprenad av lösvirkeshus ställer företaget höga krav på sina arbetskläder som behöver hålla vad de lovar, vid alla moment. "När X Workwears annonser dök upp tyckte vi först att det här verkar för bra för att vara sant, så direkt ville vi testa" inleder Johan Vikberg, ansvarig inköpare och snickare vid Nordingrå Bygg.

Hjärtat i Nordingrå Bygg’s verksamhet är lösvirkeshus, något som visast sig bli en framgångsfaktor längs Höga Kusten där många utifrån vill bygga sin egen, Norrländska, idyll. "90% av arbetstiden har vi havsutsikt, såklart blir det många härliga dagar och vackra vyer på jobbet" berättar Johan Vikberg. Nordingrå Bygg har genom åren samlat en gedigen maskinpark med allt från grävmaskiner till lösullsmaskiner och tillsammans med de åtta medarbetarna byggs allt från lösvirkeshus till maskinhallar, ladugårdar och sjöbodar.

Som en del i en mindre stad har det alltid varit viktigt för Nordingrå Bygg att gynna den lokala handeln så mycket som är möjligt inom rimliga mått. När X Workwears annonser dök upp i Johans flöde väcktes dock ett intresse. Efter att ha märkt av kraftigt ökande priser på arbetskläder och arbetsskor var Johan nyfiken på vad företaget kunde göra för att justera den årliga kostnaden utan att tumma på kvalité och komfort. "När X Workwears annonser dök upp tyckte vi först att det här verkar för bra för att vara sant, så direkt ville vi testa" berättar Johan. Nordingrå Bygg har tidigare testat en mängd varumärken, en effekt av bristande tillgång hos leverantörerna som inte velat stå med eget lager. Johan, som själv även arbetar som snickare, upplevde dessutom en varierande kvalité även från större varumärken där bland annat byxor gick sönder på löpande band och blev en kostnad som växte. "Förr spräckte vi ofta byxorna och fick köpa nya oftare, med X Workwears arbetsbyxa X Code byter vi nu mer sällan och sedan är priset nästan hälften mot innan." förklarar Johan. "Nu gör vi av med färre plagg vilket sparar oss pengar och vi får dessutom riktigt snygga och stilrena arbetskläder" fortsätter Johan.

För Nordingrå Bygg är funktionella plagg som kan användas i flera av deras moment viktigare än ett gigantiskt utbud. I sin vardag arbetar deras medarbetare med alltifrån golvläggning till gjutning av betong. "För oss är det skönt att ha få plagg som funkar till mycket, det sparar både tid och pengar i slutändan" berättar Johan. Innan sin första order var företaget tveksamma till om X Workwear’s kläder och skor verkligen kunde leva upp till sina funktioner kontra pris, "Vi är glada att vi blev motbevisade. Kvalitén lever verkligen upp till våra krav och förväntningar och priserna är betydligt bättre så det märks" förklarar Johan.

Beläget i Västernorrland brukade leveranser vara en stor utmaning. Tidigare kunde företaget få vänta upp till en månad innan deras nya arbetskläder anlände. "Ibland glömdes delar av våra ordrar bort och då kunde vi få vänta ännu längre på nya kläder" berättar Johan. Idag finns ingen anledning för Nordingrå Bygg att ha ett eget lager med kläder då snittet är två till tre arbetsdagars leveranstid från X Workwear, tryckt och klart. "Vi brukar skratta när kläderna redan är påväg när det bara var nyss vi beställde. Beställer vi på måndagen brukar vi ha kläderna på onsdagen så det är ofattbart snabbt" berättar Johan. "Gällande trycket är det skönt att inte längre ha en stor tryckkostnad, förr behövde vi beställa en viss mängd och billigt var det inte. Nu är det ju gratis med ett tryck så bara där är det smidigare och billigare" förklarar Johan.

I takt med att allt fler tjänster och processer digitaliseras ser Johan stor potential i X Workwears tjänst XW Teams, även om många av företagets medarbetare inte är så tekniska för tillfället. "Visst ser jag att vi i framtiden kan låta våra medarbetare själva beställa sina kläder när det behövs och då till en budget så vi vet vad som spenderas, det gör det enklare att sätta budgetar i förväg" avslutar Johan Vikberg, ansvarig inköpare och snickare vid Nordingrå Bygg Aktiebolag.

Att medarbetare själva kan beställa och hämta ut sina nya arbetskläder och arbetsskor kan för vissa företag vara en mardröm med stora överraskningar när fakturan väl kommer. Sedan tidigare kan företag som registrerat sig kostnadsfritt i X Workwear's tjänst XW Teams sätta en fast budget för varje medarbetare. Från och med mars 2024 kan företag i XW Teams även sätta ett eget sortiment så det säkerställs att rätt skor och rätt plagg beställs. Registrera ditt företag kostnadsfritt här.